Kaikki alkoi vuonna 2018, kun nuoret peruskoulusta valmistuvat pojat, Veeti, Severi ja Kasper miettivät seuraavaa opiskelupaikkaansa. Kaikki kolme valmistuivat samasta peruskoulusta, josta he päätyivät opiskelemaan Salpaukseen liiketoiminnan perustutkintoa.
Merkonomiopintojen alussa he saivat valita, opiskelevatko perinteisessä vai työvaltaisessa ryhmässä. Kaikki päättivät valita työvaltaisen ryhmän, koska kertovat olevansa synnynnäisiä tekijöitä. Työvaltainen koulutusmalli mahdollistaa ammatillisen tutkinnon suorittamisen vaihtoehtoisella tavalla. Työvaltaisessa mallissa opiskelija suorittaa tavallista enemmän opintoja työelämässä.
– Tällä hetkellä opiskelemme toista vuotta ja olemme suorittaneet jo useita jaksoja työpaikoilla. Työssäoppimispaikan hakemisen kanssa joutuu tekemään töitä. Jotkut opiskelijat löytävät sen nopeasti kontaktien kautta ja jotkut joutuvat etsimään paikkaa pidempään, tuumaavat pojat.
Työvaltaisuus vahvistaa koulutuksen vaikuttavuutta ja tukee sellaisia oppijoita, jotka haluavat enemmän vaihtelevuutta opintoihin. Vastuuohjaaja, opiskeluryhmä ja opettajat tukevat oppimista koko opintojen ajan. Lisäksi työpaikalla on aina nimetty työpaikkaohjaaja.
– Opiskelujaksot voivat olla hyvin erilaisia. Aina jako ei mene viikon mukaan, vaan opiskelijat voivat olla myös osan viikosta töissä ja osan koulussa. Tämä tuo hyvää vaihtelua opiskeluun, eikä ehdi kyllästyä kumpaakaan opiskelutapaan, toteaa vastuuohjaaja Ulla Kaikkonen.
Opiskelijoiden omakohtaisia kokemuksia opinnoista
Veeti Rantanen:
"Olen nauttinut työvaltaisesta ryhmästä täysin siemauksin, koska olen itse sellainen ihminen, joka oppii enemmän tekemällä, kuin lukemalla tai kirjoittamalla. Olen suorittanut työharjoitteluni K-Supermarketeissa, joihin olen luonut hyviä kontakteja. Olen päässyt tekemään todella laajasti kaikkia töitä, joita kaupoissa voi tehdä.
Koulun puolelta saamme vastuuta, kun jotkut kurssit suoritetaan netissä vapaa-ajalla. Itselleni työvaltainen ryhmä oli oikea ratkaisu, koska saan tehdä enemmän töitä ja istua vähemmän koulussa oppitunneilla. Työharjoittelut avaavat myös uusia mahdollisuuksia jatkoa ajatellen."
Kasper Virtala:
"Olen tykännyt olla työvaltaisessa ryhmässä, koska tykkään enemmän tehdä asioita, kun vain istua ja kuunnella. Olen suorittanut harjoitteluni useissa eri paikoissa, koska haluan kokea mikä olisi se minun juttuni ja mistä pitäisin eniten. Olen oppinut töissä todella paljon erilaisia asioita.
Tietysti koulussa olemme oppineet kaikki perusasiat ja olemme saaneet hyviä vinkkejä töihin menoa varten, joten on ollut helppoa mennä uusiin työpaikkoihin. Olen tykännyt olla työvaltaisessa ryhmässä, koska minulle koulussa keskittyminen ei ole niin helppoa, joten pystyn näyttämään osaamiseni töissä."
Severi Anttila:
"Minulla on ollut paljon mietittävää, kumpi olisi minulle oikea vaihtoehto: olisiko se työvaltainen ryhmä vai niin sanottu perinteinen ryhmä. Olen oppinut huomattavasti enemmän asioita työssäoppimisjaksoilla kuin koulussa.
Aloitin ensimmäisenä vuonna työssäoppimisen Sokoksella, jossa suoriuduin todella hyvin ja sain todella paljon vastuuta ensimmäisen vuoden opiskelijaksi. Toisen vuoden ensimmäisen työssäoppimisen suoritin Clas Ohlsonilla, johon koin sopeutuvani todella hyvin. Olen oppinut hyviä perusasioita koulusta ja työssäoppimisjaksoillani olen päässyt laajentamaan osaamistani sekä asiakaspalvelutaitojani todella paljon. Suosittelen lämpimästi työvaltaista ryhmää, jos koet pystyväsi oppimaan paremmin tekemällä kuin opiskelemalla kirjan avulla."
KYSY LISÄÄ
Päivi Mäkitalo, opinto-ohjaaja
p. 050 403 6868
paivi.makitalo@salpaus.fi
Pia Hemmilä, opetusalapäällikkö
050 526 5884
pia.hemmila@salpaus.fi
Teksti: Veeti Rantanen, Severi Anttila ja Kasper Virtala sekä vastuuohjaaja Ulla Kaikkonen LITO18CST
Kuvat: Opiskelijat
Kategoriassa: Opiskelijatarina
Jaa tämä artikkeli: