Taloustutkimuksen toteuttama Salpauksen sidosryhmätutkimus päättyi tammikuussa. Tutkimuksessa selvitettiin Salpauksen sidosryhmiin kuuluvien edustajien kokemuksia ja Salpauksen palveluiden tunnettuutta, mielikuvaa ja sidosryhmien tarpeita. Tutkimus toteutettiin suurilta osin puhelinhaastatteluin, mutta myös sähköinen osallistuminen mahdollistettiin. Vastauksia oli yhteensä 152.
Yhteistyö Salpauksen kanssa on useimmin tarkoittanut, että yrityksissä ja organisaatioissa on ollut opiskelijoita oppimassa. Vastanneista 71 prosenttia kertoo, että oppisopimuksella olevia opiskelijoita on ollut työpaikalla oppimassa. Kaikista vastaajista 33 prosenttia mainitsee käyttävänsä Salpauksen palveluja ensisijaisesti, 15 prosenttia toissijaisesti ja 39 prosenttia satunnaisesti. Seuraavan vuoden aikana vastaajat kertoivat tarvitsevansa muun muassa esimies- ja työnjohtokoulutuksia sekä erilaisia korttikoulutuksia.
Henkilöstön tärkeä rooli nousi esille sidosryhmätutkimuksen tuloksissa
Salpauksen tärkeimmät vahvuudet liittyvät yhteistyön hyvään sujumiseen. Tästä iso kiitos kuuluu niin kumppaneillemme kuin henkilöstöllekin. Salpauksen henkilöstö on tärkeässä roolissa yhteistyössä kumppaniemme kanssa, ja enemmän kuin puolet vastanneista mainitsee henkilöstön tärkeäksi tiedonsaannin lähteeksi tulevaisuudessa. Toiseksi tärkeimmäksi tiedonsaannin kanavaksi mainitaan Salpauksen internetsivut ja kolmanneksi nousee sähköposti. Lisäksi sidosryhmätutkimukseen vastanneet mainitsivat saavansa tietoa kollegoiltaan ja yhteistyökumppaneiltaan sekä Salpauksen uutiskirjeestä. Salpauksesta on vastaajien mukaan yleisimmin saatu riittävästi tietoa, mutta erityisesti he, jotka eivät vielä käytä Salpauksen palveluja kertovat, että tietoa on saatu liian vähän.
Kaksi kolmesta Salpauksen asiakkaasta on valmis suosittelemaan Salpausta muille
Salpauksen brändiä sidosryhmän edustajat arvioivat asteikolla 1-7. Salpauksen brändi on vahva ja missään asiassa tulos ei keskiarvon muodossa jää alle tason 5. Tärkein vahvuus on tunnettuus, keskiarvolla 6,06. Hyviä arvosanoja Salpaus sai myös muissa yhteistyöhön liittyvissä asioissa. Vastaajat arvostivat mm. seuraavat väittämät korkealle: Yhteistyö Salpauksen kanssa on toimivaa, Salpaus on joustava kouluttaja sekä Salpaus tarjoaa laadukasta yhteistyötä. Kriittisimmin Salpausta arvioidaan edelläkävijyydessä, sen keskiarvon ollessa 5,05. Salpaus koetaan edelleen hyvin keskeiseksi toimijaksi Päijät-Hämeen seudullisen kehityksen näkökulmasta.
Sidosryhmätutkimus paljasti myös, että kaksi kolmesta ensisijaisesta Salpauksen asiakkaasta on valmis suosittelemaan Salpausta muille. Salpauksen suositteluhalukkuutta mitattiin asteikolla 1-10 ja sen pohjalta laskettiin NPS-arvion prosenttiluku. NPS-tulosta voi aina pitää erinomaisena, jos se on yli +40. Salpauksen NPS-luku ensisijaisesti palveluita käyttävien keskuudessa oli +63 ja toissijaisesti käyttävien NPS-luku oli myös erinomainen +52. Kaikkien vastaajien yhteisluku oli hyvä eli +35.
Olemme onnistuneet monessa osa-alueessa, sidosryhmätutkimus nosti myös kehittämiskohteita
Salpaus sai hyvän sidosryhmätutkimuksessa kokonaisarvosanan ja koetaan tärkeäksi toimijaksi alueella. Salpaus on asiantuntijaorganisaatio ja toiminta vastaa asiakkaittemme tarpeita ja koulutus- ja oppisopimusyhteistyö on kasvanut ja kehittynyt hienosti. Tutkimustuloksissa näkyy selkeästi henkilökohtaisen myyntityön tärkeys ja sen onnistuminen. Salpaus on sidosryhmämme keskuudessa tunnettu ja yhteistyö on toimivaa, joustavaa, laadukasta ja työelämälähtöistä.
Tuoreet tutkimustulokset ovat erinomaisia ja antavat hyvän pohjan toimintamme kehittämiseksi edelleen. Menestyäksemme jatkossa vieläkin paremmin, on tärkeää kiinnittää huomiota erityisesti palveluun ja vahvistaa henkilökohtaista yhteydenpitoa asiakkaisiimme. Lisäksi on tärkeää kehittää koulutustarjontaa ja pyrkiä nostamaan myös sen kohdalla laatua edelleen.
Tulevaisuudessa kohdennamme markkinointia ja viestintää entistäkin vahvemmin heille, jotka käyttävät palveluitamme harvoin tai ei vielä ollenkaan. Uutiskirje ja asiakaskirje nousivat tutkimuksessa myös tärkeiksi viestintäkanaviksi. Varmistathan siis, että olet tilannut uutiskirjeet ja asiakaskirjeen sähköpostiisi.
KYSY LISÄÄ
Teksti: Jonna Uski
Kategoriassa: Uutinen
Jaa tämä artikkeli: