Eläimet ja luonto ovat aina olleet lähellä Mari Karhisen sydäntä. Kun huoli ympäristön tulevaisuudesta alkoi kasvaa, pohti IT-alalla työskennellyt Karhinen, mitä uutta hän voisi vielä työelämässä tehdä.
– Ajatus siitä, voisin opiskella minulle tärkeitä asioita ja mahdollisesti yhdistää niihin tulevaisuudessa työni, ei jättänyt minua rauhaan, hän kertoo.
Sitten Karhinen löysi ympäristönhoitajan koulutuksen ja haki opiskelemaan ympäristö- ja luontoalaa Salpauksen Asikkalan kampukselle.
– Jonkin ajan päästä hakemisesta minulle soitettiin, että tammikuussa aloittaisi ryhmä, johon pääsisin mukaan.
Aikuisena opiskelu on ollut antoisaa
Aluksi uuteen elämänvaiheeseen siirtyminen jännitti, mutta opiskelun alettua pelot osoittautuivat turhiksi.
– Totta kai täysin uuteen hyppääminen tuntui pelottavalta ja vielä enemmän mietitytti se, olisinko 50 vuotta täyttäneenä muita opiskelijoita selkeästi vanhempi.
Kaikki Karhisen ryhmässä olivat aikuisopiskelijoita ja 50 vuoden rajapyykin ylittäneitä oli muitakin.
– Opiskelu aikuisryhmässä, jossa kaikilla oli erilainen tausta ja erilaista osaamista, oli todella antoisaa ja tunneilla käymämme keskustelut monipuolisia. Jokainen tuo oman lisänsä ja omat vahvuutensa mukaan opiskeltaviin asioihin ja taitoihin. On avartavaa astua pois vanhasta tutusta kuplasta ja katsoa maailmaa eri vinkkelistä, hän kuvailee.
Monipuolinen verkostoituminen opintojen aikana antoi paljon ja toi työpaikankin
Karhinen hyödynsi opintoihin kuuluvia työelämäjaksoja tutustumalla monipuolisesti alan työtehtäviin ja toimijoihin.
Ensimmäinen opintoihin kuuluva työpaikka löytyi Asikkalan kunnan ympäristötoimesta. Työtehtäviin kuului kunnan ympäristövuoden teemoihin, kuten kestävään liikkumiseen, jätehuoltoon sekä järviin ja vesistöihin liittyvän viestinnän ideoimista ja toteuttamista.
Seuraavaksi Karhinen osallistui Salpausselkä Geoparkin hakemiseen UNESCO Global Geopark- kohteeksi.
– Harjoittelu Salpausselkä Geoparkilla sisälsi monipuolisesti erilaisia tehtäviä, kuten osallistumista tapahtumiin, kartoituskäynteihin sekä Geopark-kohdeoppaan ja kotisivujen tekemiseen. Kirsikkana kakun päällä pääsin osallistumaan UNESCOn arviointitiimin vierailuun. On hienoa ajatella, että on saanut olla mukana toteuttamassa tätä, hän kertoo.
Osana opiskeluaan Karhinen osallistui myös erilaisiin kestävän kehityksen hankkeisiin. Salpauksessa hankkeissa Karhinen pääsi suunnittelemaan koulutuksiin ympäristöä säästäviin kulutusvalintoihin ohjaavaa toimintaa, johon kuului muun muassa työpajojen järjestämistä opiskelijoille. Lisäksi Karhinen kuului Salpauksen kestävän kehityksen työryhmään opiskelijajäsenenä.
Opintojensa viimeisellä työelämäjaksolla Karhinen työskenteli LAB-ammattikorkeakoulussa kestävää liikkumista edistävässä hankkeessa, josta myös löytyi määräaikainen työpaikka harjoittelujakson päättymisen jälkeen.
– Korkeakoulu- ja hankemaailmaan tutustuminen oli todella mielenkiintoista ja antoi mahdollisuuden sukeltaa todella syvälle kestävän liikkumisen aihepiiriin, hän kuvailee.
Opintojensa aikana hän osallistui myös Salpausselän kisojen ympäristötiimiin ja suunnitteli kestävää kuluttamista esittelevät julisteet Tavaran tarina -elinkaarinäyttelyyn Asikkalan kirjastossa.
Työympäristöihin ja työtehtäviin tutustuminen olivat opiskelun parasta antia
Opintojen loppupuolella hän summaa kokemaansa näin:
– Parasta antia opiskeluissani on ollut erilaisiin organisaatioihin, työympäristöihin sekä työtehtäviin tutustuminen. Olen myös päässyt verkostoitumaan tutustumalla laajasti alalla toimiviin ihmisiin. Tuoreena lahtelaisena olen opiskelujeni kautta saanut uusia ystäviä sekä päässyt tutustumaan Päijät-Hämeen alueeseen ja sen upeisiin luontokohteisiin. Eli uskaltaminen pois vanhasta tutusta kuplasta on todellakin kannattanut!
Lue lisää luonto- ja ympäristöalan koulutuksista
KYSY LISÄÄ
Teksti: Mari Karhinen ja Kaisa Törmänen |
Kuvat: Mari Karhinen
Kategoriassa: Opiskelijatarina
Jaa tämä artikkeli: