Ammatillinen koulutuksen uudistumisen tavoitteena ovat aiempaa yksilöllisemmät opintopolut ja yhteistyön tiivistyminen työelämän kanssa.
Osaavaa työvoimaa muuttuviin tarpeisiin
- Nuorten ja aikuisten koulutus yhdistyi niin, että on yksi tapa suorittaa tutkinto
- Entistä laaja-alaisemmilla tutkinnoilla vastataan joustavammin
työelämän osaamisvaatimuksiin
Joustavat ja yksilölliset opintopolut
- Jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen
kehittämissuunnitelma (HOKS) - Osaaminen ratkaisee ja opiskelija opiskelee vain sellaista, mistä hänellä ei ole vielä osaamista (osaamisperusteisuus)
Näytön arvioinnissa yksi työelämän
edustaja
- Opiskelijan näytöt ja niiden arviointi järjestetään ensisijaisesti työpaikoilla aidoissa työtilanteissa ja -prosesseissa
- Ammatillisten tutkinnon osien arviointiin osallistuu opettajan lisäksi yksi työelämän edustaja (työnantaja, työntekijä tai itsenäinen ammatinharjoittaja)
- Koulutuksen järjestäjä perehdyttää työelämän edustajat arviointiin
Tutkinto oppilaitoksessa ja työpaikalla
oppien
- Tutkinto tai tutkinnon osia suoritetaan joustavasti oppilaitoksessa ja työelämässä
- Työpaikan edustaja osallistuu työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnitteluun ja arviointiin
Koulutussopimus
- Koulutuksen järjestäjä ja työpaikka solmivat kirjallisen, määräaikaisen sopimuksen.
- Työpaikalle nimetään työpaikkaohjaaja, joka vastaa opiskelijan ohjauksesta yhdessä opettajan kanssa.
- Palkatonta, työpaikalla tapahtuvaa oppimista.
- Koulutussopimuksessa ei makseta korvausta työpaikalle.
Oppisopimus
- Opiskelija on määräaikaisessa työsuhteessa yritykseen, ja hänelle maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Työnantajalle voidaan maksaa koulutuskorvausta.
- Työpaikalle nimetään työpaikkaohjaaja, joka vastaa opiskelijan ohjauksesta yhdessä opettajan kanssa.
- Opiskelija voi hankkia oppisopimuksella koko tutkinnon tai oppisopimus voidaan solmia tutkinnon osittain.