Asiakkuudenhallintahankkeella vahvistetaan Koulutuskeskus Salpauksen kiinnittymistä ympäröivään työelämään. Hankkeessa suunnitellaan oppilaitoksen ja työpaikkojen yhteistyöllä työkaluja ja toimintatapoja, joilla työpaikoille ja yrittäjyyteen saadaan uudistavaa osaamista.
Tavoitteet
- Toiminnan kuvaaminen: miten asiakasta palvellaan asiakaslähtöisesti ja miten toimintaa kehitetään jatkuvan parantamisen mallin mukaan.
- Henkilöstön asiakastyön osaamisen kehittäminen siten, että jokainen ymmärtää oman merkityksellisen roolin työnantajansa edustajana työelämäyhteistyössä ja osaa toimia sen mukaisesti.
- Asiakkuuden hallinnan menetelmien, välineiden ja työkalujen kehittäminen asiakaslähtöisesti kokonaisuudeksi, joka lisää toiminnan laatua ja läpinäkyvyyttä.
- Alueen elinkeinostrategian painopistealueiden huomioon ottaminen ja osaamistarpeiden ennakointi palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.
Toimenpiteet
Miten asiakasta palvellaan asiakaslähtöisesti; Asiakasyhteistyön kuvaaminen
- Asiakasyhteistyö tuodaan toimintasuunnitelmiin ja toimintaa kehitetään palautteen pohjalta.
- Prosessit tarkistetaan ja luodaan asiakkuuksien hallinnan ja hoidon merkityksestä yhteinen näkemys.
- Määritellään asiakassegmentointi, hoitomallit ja niihin liittyvät tehtävät ja vastuut.
- Palvelutarjooma kartoitetaan ja tuotteistetaan.
Henkilöstön asiakastyön osaamisen kehittäminen
- Työpajoissa kartoitetaan henkilöstön asiakastyöosaamista. Suunnitellaan tapoja, joilla hankitaan puuttuvaa osaamista.
- Prosessikuvauksen avulla selkeytetään henkilöstölle asiakastyön tavoitteet, uudet tehtävät, vastuut ja jatkuvan parantamisen malli.
- Järjestetään alakohtaisia tilaisuuksia, joissa työnantajat, opiskelijat ja opettajat voivat keskustella yhteistyön kehittämisestä.
Asiakkuuden hallinnan menetelmien ja työkalujen kehittäminen asiakaslähtöisesti
- Määritellään asiakkuustyöhön liittyviä sisäisen ja ulkoisen viestinnän menetelmiä sekä tehostetaan tietojärjestelmien käyttöä.
- Tehdään pilotointeja ja palvelumuotoilua, joilla vahvistetaan asiakasyhteistyötä eri koulutusmuodoilla.
- Tehdään yhteistyötä muiden hankkeiden kanssa ja jatketaan muissa hankkeissa tehtyjä uudistuksi.
Alueen elinkeinostrategian painopisteiden huomioon ottaminen ja osaamistarpeiden ennakointi
- Kehitetään systemaattista työelämän osaamistarpeeseen perustuvaa ennakointimallia yhdessä työpaikkojen edustajien kanssa.
- Ennakointituloksia ja aikaisempia kokemuksia hyödynnetään koulutussuunnittelua tehtäessä.
- Asiakkaiden ja sidosryhmien kuulemisen avulla kehitetään työelämäyhteistyötä
(ml. neuvottelukuntatoiminta)
Tavoitellut tulokset
- Prosessit ovat selkeytyneet ja ne on kuvattu toimintajärjestelmään
- Henkilöstö tietää, mikä on kenenkin rooli ja yhteys eri asiakkuuksiin
- Menetelmät, välineet, työkalut, mittarit ja dokumentaatio ovat käytössä ja tukevat asiakkuustyötä ja laadunhallintaa
- Hankkeessa testattuja menetelmiä on otettu käyttöön sekä kokemuksista on tiedotettu yhteistyökumppaneille
Kohderyhmät
- Työelämäasiakkaat: yritykset, julkinen sektori, kolmas sektori, yrittäjäjärjestöt, kauppakamarit, alueelliset yrityskehitysyhtiöt, ELY-keskukset ja TE-toimistot
- Opetus- ja ohjaushenkilöstö
- Opiskelijat: perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot ja niiden osat, työelämän tarpeista lähtevä muu ammatillinen täydennys- ja lisäkoulutus, myös erityistä tukea tarvitsevat ja maahanmuuttajat
Yhteistyössä
- Ammattienedistämislaitossäätiö AEL sr
- Ammattiopisto Spesia Oy, Amattiopisto Spesia
- Invalidisäätiö/Keskuspuiston ammattiopisto
- Kotkan - Haminan seudun koulutuskuntayhtymä Ekami
- Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä
- Oy Porvoo International College Ab
Kesto ja rahoittaja
13.12.2017 - 31.12.2019
Hanke saa Opetus- ja kulttuuriministeriön valtionavustusta