Ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikan kehittäminen -hankkeen taustalla on tarve kehittää oppimisanalytiikan hyödyntämiseen liittyviä käytänteitä ja malleja. Tehokkaalla hyödyntämisellä voidaan edistää erilaisten oppimisympäristöjen käyttöä ja henkilökohtaisten opintopolkujen toteutumista. Oppimisanalytiikka tukee mm. oppivelvollisuuden laajentamista, läpäisyn edistämistä ja jatkuvaa oppimista.
Tavoitteet
Keskeisenä tavoitteena on käynnistää valtakunnallinen, laajasti ammatillisen koulutuksen järjestäjiä osallistava koordinaatiohanke oppimisanalytiikan hyödyntämisen edistämiseksi, osaamisen kehittämiseksi sekä toiminnan vakiinnuttamiseksi.
Tavoitteena on laatia kokonaisselvitys oppimisanalytiikan hyödyntämisen mahdollisuuksista ammatillisen koulutuksen kehittämisessä. Selvityksen pohjalta luodaan suositukset ja mallit oppimisanalytiikan hyödyntämiseen ammatillisessa koulutuksessa. Suosituksia ja malleja kehittäessä huomioidaan kansallinen, koulutuksen järjestäjien, opettajien ja opiskelijoiden näkökulmat.
Kattotavoitteena on ammatillisen koulutuksen digitalisaation edistäminen ja oppimisanalytiikan henkilökohtaisten opintopolkujen toteutuminen ja erilaisten oppimisympäristöjen käytön tukeminen.
Mitä oppimisanalytiikka tarkoittaa?
Toimenpiteet
Hankkeessa on 8 työpakettia, joissa Salpaus on mukana kaikissa:
TP1 Ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikan käytön yhteisen kansallisen visio- ja tavoitetilan muodostaminen
TP2 Ammatillisen koulutuksen ja elinikäisen oppimisen oppimisanalytiikan käyttökohteet ja tarpeet
TP3 Tietovarannot, datalähteet ja datapisteet sekä yhteiset indikaattorit ja hajautettu big data
TP4 Pedagoginen tietojohtaminen ja tieto-ohjautuva organisaatio (Salpaus koordinoi)
TP5 Henkilökohtaistaminen: oppimisen ja ohjauksen personointi sekä oppimisen omadata
TP6 Oppimisanalytiikan etiikka ja lailliset kysymykset ammatillisessa koulutuksessa (Salpaus co-koordinaattori)
TP7 Organisaation oppimisanalytiikan osaamisen ja kyvykkyyden kehittäminen
TP8 Ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikan ekosysteemi ja ¨alustatalous¨ -konsepti
Oppimisanalyytikka ja tietojohtaminen
Oppimisanalytiikka - pedagoginen tietojohtaminen
https://www.thinglink.com/card/1722161135878144868
Kohderyhmä
Ammatillisen koulutuksen järjestäjät ja oppilaitokset, niin johto, opettajat kuin opiskelijat.
Yhteistyössä
Hanketta hallinnoi Helsingin kaupunki. Hankeverkostossa on 24 ammatillisen koulutuksen järjestäjää.
Kesto ja rahoittaja
1.1.2022-31.12.2023, hanke saa rahoitusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.