Hanke kehittää oppilaitosten ja työelämän digitutor-mallia uusille koulutusaloille ja uusien koulutuksenjärjestäjien käyttöön ja vie digiosaamista opiskelijoiden avulla työelämään, oppilaitoksiin, yhdistyksiin, seuroihin yms.
Työelämän digitutor-mallin avulla vahvistetaan työelämän ja koulutuksenjärjestäjän yhteistyötä ja osallistetaan työelämää jatkokehittämään digitutor-mallia ja uudenlaisia oppimisympäristöjä.
Tavoitteet
Hankkeen tavoitteena on jalkauttaa ja juurruttaa työelämän digitutor-mallia uusille koulutusaloille ja uusien koulutuksenjärjestäjien käyttöön ja viedä digiosaamista opiskelijoiden avulla työelämään, oppilaitoksiin, yhdistyksiin, seuroihin yms.
Toimenpiteet
- Koulutuksen järjestäjittäin sovitaan hankkeen aloituspalaverissa koulutusalat, joilla digitutor-toiminta käynnistetään.
- Kartoitetaan Digitutoreiksi haluavat opiskelijat, innostetaan heidät mukaan toimintaan ja valmennetaan heidät toimintaan.
- Opiskelijan olemassa olevaa osaamista tunnistetaan ja tunnustetaan sekä hyödynnetään Digitutor-toiminnassa.
- Valmennetaan opiskelijat Digitutor -toimintaan ja varmistetaan, että heillä on ajantasainen osaaminen koulutusaloilla käytettäviin välineisiin ja sovelluksiin.
- Varmistetaan työelämän digitutor-toiminnan avulla työpaikkojen osaamisen kehittyminen (opitaan yhdessä - opitaan toinen toisiltamme).
- Digitutorit ovat työelämän apuna mm. työelämässä oppimisen aikana. He ohjaavat ja auttavat työelämän edustajia käyttämään digityövälineitä, sovelluksia ja mobiiliteknologiaa mm. oppilaitosten omien sovellusten, päiväkirjojen, portfolioiden, osaamisen työkirjojen käytössä.
- Digitutorit toimivat myös oppilaitoksen henkilöstön ja opiskelijoiden apuna, ohjaten, auttaen ja neuvoen digivälineiden ja sovellusten käytössä.
- Opettajat hyödyntävät digivälineitä opiskelijan ohjauksessa työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja digitutor-opiskelijoiden ohjauksen apuna.
- Vertaiskehitetään digitutor-mallia koko hankkeen ajan yhdessä koko verkoston kanssa. Tuloksia ja kokemuksia jaetaan hankeverkoston kanssa kuukausittain Skype-palavereissa.
- Digitutor-malli on osa koulutuksenjärjestäjien toimintaa ja työelämässä oppimista.
- Hanketuloksia ja kokemuksia jaetaan muiden koulutuksenjärjestäjien kanssa mm. Skype -palavereissa kerran lukuvuodessa, erilaisissa tapahtumissa, rahoittajan ja oppilaitosten omissa tapahtumissa.
- Kaikki hankeverkoston jäsenet osallistuvat yhdessä toimintaan, tulosten levittämiseen ja verkostoyhteistyöhön.
Kohderyhmä
opiskelijat, oppilaitosten henkilökunta, kansalaiset
Tulokset
ClassVR-virtuaalilasipaketille luotiin hankkeen ainaka lyhyet käyttöohjeet: ClassVR-ohje
Gradian työelämä ja teknologia-hankkeen sivusto
Yhteistyössä
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä (Gradia), Oulun seudun ammattiopisto (Osao), Espoon seudun koulutuskuntayhtymä (Omnia), Lapin koulutuskeskus (Redu), Saimaan ammattiopisto (Sampo), Koulutuskeskus Salpaus, Satakunnan koulutuskuntayhtymä (Sataedu), Turun kristillinen opisto (TKO), Turun ammatti-instituutti (TAI) ja Salon seudun ammattiopisto (SSKKY)
Kesto ja rahoittaja
1.1.2020 - 31.12.2021
Hanketta rahoittaa Opetushallitus