Siirry sisältöön

Jyrkin yritys kasvoi digitaalisen markkinoinnin koulutuksen avulla

Salpauksessakin taloushallintoa opettaneella Jyrki Parviaisella on myös oma taloushallinnon yritys, jota hän halusi kasvattaa niin, että voisi palkata yritykseensä työntekijän. Sitä varten hän tarvitsi yrityksellensä uusia asiakkaita.

Henkilö istuu mukavasti valkoista taustaa vasten, yllään musta huppari ja siniset farkut ja hymyilee lempeästi.
Jyrki Parviainen pääsi tavoitteeseensa koulutuksen aikana ja palkkasi ensimmäisen työntekijän. Kuva: Saara Ahnger.

– Halusin kehittää yritystäni niin, että saisin palkattua ensimmäisen työntekijän. Asiakkaita oli ollut sen verran, mitä pystyin opetustyöni rinnalla hoitamaan. Tarvitsin lisää asiakkaita, jotta voisin palkata työntekijän, hän kertoo.

Myynnin ja markkinoinnin koulutus vastasi yrittäjän tarpeisiin

Parviaisen tavoitteena oli oppia itse tekemään markkinointia ja hankkia siten lisää asiakkaita. Sopiva koulutus löytyi Salpauksen kaupan ja hallinnon alan koulutuksista. Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisalalta vastasi yrittäjän tarpeisiin.

– Halusin opiskella juuri Salpauksessa, koska tunsin opettajat ja tiesin heidät erinomaisiksi myynnin ja markkinoinnin asiantuntijoiksi.

Yrityksensä tarpeisiinsa sopivan opintokokonaisuuden valitsemiseen Parviainen sai apua koulutuksen opettajalta Joonas Liimataiselta.

– Halusin oppia markkinoimaan yritystäni Googlessa ja sosiaalisessa mediassa. Opiskelin digitaalisen myynnin kehittämistä ja markkinointiviestintää sekä brändin kehittämistä, Parviainen kertoo.

Koulutuksen lähipäiviä hän piti antoisina. Niissä oppimiaan asioita Parviainen sovelsi omassa yrityksessään.

– Lähipäivät olivat käytännönläheisiä. Käsittelimme esimerkiksi markkinointia some-kanavissa, kuten Facebookissa ja Linkedinissä, sekä mainontaa Googlessa. 

Asiakasmäärä kasvoi jo koulutuksen aikana

Koulutuksen aikana Parviainen kymmenkertaisti yrityksensä asiakasmäärän ja toteutti tavoitteensa työntekijän palkkaamisesta Calculus-tilitoimistoonsa.

– Sain jo koulutuksen aikana uusia asiakkaita niin, että pystyin palkkaamaan työntekijän. Pääsin tavoitteiseeni Joonakselta saamieni oppien avulla.

Koulutuksen aikana Parviainen uudisti yrityksensä nettisivut ja aloitti mainonnan Googlessa.

– Alussa osallistuin paljon lähiopetukseen. Sen jälkeen toteutin oppimiani asioita omassa yrityksessäni. Noudatin saamiani oppeja esimerkiksi nettisivujen hakusanaoptimoinnissa ja Google-mainonnassa. Tulokset olivat loistavia, ja lopulta minun ei tarvinnut panostaa sosiaaliseen mediaan niin paljon, kuin olin etukäteen ajatellut, Parviainen kertoo.

Käytännönläheisessä koulutuksessa oppi ymmärtämään ja tekemään itsekin

Parviainen piti koulutuksesta, jossa hän oppi itse tekemään ja ymmärtämään markkinointia.

– Suosittelen koulutusta yrittäjille, jotka haluavat saada uusia asiakkaita.

– Koin tehokkaaksi sen, että opin tekemään asioita itse. Tämä ei välttämättä ollut helpoin reitti, mutta sain paljon uusia taitoja ja ymmärrystä. Digitaalinen markkinointi ei lopulta ole kovin monimutkaista, kun tietää periaatteet ja kuinka asiat käytännössä hoidetaan, hän summaa.

Lisää aiheesta

Kysy lisää